Fotowoltaika dla firm – czy warto?

22 kwietnia, 2022

Popularność fotowoltaiki rośnie z roku na rok. Nikt już nie kwestionuje opłacalności paneli w przypadku gospodarstw domowych, które zyskują niemal darmowe źródło energii. Jednak z czy z perspektywy firm inwestujących w fotowoltaikę, korzyści pozostają równie spektakularne? Czy farma fotowoltaiczna to skuteczna metoda na optymalizację kosztów działalności i zapewnienie bezpiecznego źródła energii? Prześledźmy razem opłacalność paneli PV w biznesie, wskazując najważniejsze korzyści dla firm inwestujących w OZE.

Zalety montażu paneli fotowoltaicznych

Sukces na rynku to nie tylko atrakcyjny, chodliwy produkt lub usługa. Na wyniki finansowe wpływają wszelkie kwestie zarządzania majątkiem i optymalizowania kosztów działalności. Im mniejsze wydatki, tym większe zyski i tym obszerniejsze możliwości rozwoju. Analizując zalety, jakich można oczekiwać po montażu instalacji fotowoltaicznej, na pierwszym miejscu musimy opisać właśnie korzyści finansowe.

Czy fotowoltaika dla firm się opłaca? Wydatki na fotowoltaikę dla firm zależą od mocy instalacji, złożoności projektu, jakości poszczególnych komponentów, ceny usługi montażowej, lecz także dostępności różnego rodzaju dofinansowań i ulg podatkowych, które pomagają w obniżeniu kosztu całkowitego. Szybko rosnące ceny materiałów budowlanych uniemożliwiają podanie jednoznacznych widełek cenowych, gdyż te mogą ulec drastycznym wahaniom w ciągu kilku miesięcy. Na chwilę obecną szacunkowy koszt pozyskania 1 kW z fotowoltaiki wynosi ok. 6000 złotych. Przy budowie instalacji o hipotetycznej mocy 40 kW (moc wystarczająca dla większości małych i średnich firm), kwota na uruchomienie powinna zamknąć się w wartości 240 000 PLN.

Opłacalność będzie liczona od chwili uruchomienia instalacji i dotyczy przede wszystkim tzw. zwrotu z inwestycji. Jest to okres, po którym zyski z darmowej energii równoważą poczynione wydatki na system paneli. Firmy działające na nowych warunkach rozliczeń opartych o net-billing mogą liczyć na zwrot w ciągu ok. 7-8 lat. Przy cyklu życia paneli określanym na co najmniej 25 lat, oznacza to 17 lat darmowej energii i niskich kosztów konserwacyjnych na instalacji. Odpowiedź nasuwa się więc sama. Właściwie zaplanowany system fotowoltaiki to inwestycja skazana na sukces. Ostatnie zmiany legislacyjne uderzyły w niektóre korzyści dla wytwórców energii z fotowoltaiki, jednak nie wpłynęły na opłacalność energii z OZE. Fotowoltaika wciąż generuje niesamowity potencjał do generowania oszczędności.

Poza aspektem czysto finansowym nie należy zapominać o kwestiach wizerunkowych i aspektach bezpieczeństwa energetycznego. Posiadanie dostępu do dwóch niezależnych źródeł energii (fotowoltaika i prąd płynący z sieci), firma może niemal całkowicie wyeliminować ryzyko przerwy w dostawach, które wiązałoby się ze stratami finansowymi. Polityka klimatyczna UE kładzie ogromny nacisk na kwestie ekologii, wymuszając na przedsiębiorcach wdrożenie systemu raportów ESG do codziennej praktyki biznesowej. Kontrolowanie dostawców i kontrahentów pod kątem ich odpowiedzialności środowiskowej sprawia, że firma produkująca energię z fotowoltaiki w sposób automatyczny staje się atrakcyjna wizerunkowo. Może tym samym pozyskiwać nowych kontrahentów i wygrywać większą ilość przetargów.

Instalacja fotowoltaiczna daje się łatwo rozbudować, pod warunkiem posiadania odpowiedniej przestrzeni na montaż dodatkowych paneli. Modułowość systemu umożliwia rozbudowywanie paneli o kolejne elementy, pozwalając im rosnąć wraz z rozwojem przedsiębiorstwa i wzrostem jego zapotrzebowania na prąd.

Zmiany legislacyjne a opłacalność inwestycji w fotowoltaikę

Jeśli burza medialna po wprowadzeniu net-billingu dotknęła również Ciebie, śpieszymy z wyjaśnieniami. Czy uważasz, że nowe przepisy pogrzebały opłacalność inwestycji w panele dla firm? Zanim fotowoltaikę na zawsze wyrzucisz ze swoich planów, warto ostudzić emocje i na chłodno ocenić nową metodę rozliczeń.

Net-billing to nic innego jak swoista transakcja handlowa. Nadwyżki energetyczne sprzedajesz do sieci po wycenie z giełdy, a środki ze sprzedaży zostają zaksięgowane na specjalnym koncie depozytowym. Jeśli energia z fotowoltaiki nie zaspokoi wszystkich potrzeb Twojej firmy, będziesz mógł dokupić prąd z sieci ze swojego depozytu po uśrednionej cenie rynkowej. Net-billing jest mniej korzystny niż net-metering, co jednak nie świadczy o tym, że fotowoltaika definitywnie przestała się opłacać! Czy wiesz, że panele fotowoltaiczne mogą ograniczyć koszty produkcji w przemyśle nawet o 50%? Czy masz świadomość, że dokładne dobranie mocy instalacji już po kilku latach dostarczy Ci całkowicie darmowej energii? OZE to przyszłościowy trend, a udział ekologicznej energii w gospodarce systematycznie rośnie. Montaż paneli fotowoltaicznych w firmie to jednorazowy wydatek, przynoszący korzyści finansowe przez dziesięciolecia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.